Artiklan historia

Oikeustieteen ylioppilaiden yhdistys Artikla ry sai alkunsa samana vuonna tiedekunnan kanssa lokakuun 16. päivänä vuonna 1979, kun noin 60 nuorta ja valistunutta oikeustieteen ylioppilasta kerääntyi pitämään yhdistyksen perustamiskokousta Pienteollisuustalolla. Artiklan värikäs historia kätkee sisälleen niin ylä- kuin alamäkiäkin. Artiklan historian lehdiltä löytyy useita toimitiloja, värikkäitä tapahtumia Poronkusemasta Mr. Artikla -kisoihin, laajeneviin valmennuskursseihin ja vaikuttajia koulutuspolitiikan saralla. Onpa matkan varrella omistettu kustannusosakeyhtiökin, joka kustansi 90-luvulla laadukasta oikeustieteellistä kirjallisuutta opiskelijoiden tarpeisiin.

1980-luvulla Artikla lähti raivaamaan jalansijaa ja kasvoi nopeasti vakavaraiseksi ja vakavasti otettavaksi yhdistykseksi. Yhtenä varteenotettavan yhdistyksen imagoasiana valmennuskurssitoiminta käynnistettiin Rovaniemellä 1980 ja heti perään Oulussa 1981. Myöhemmin kurssipaikkakuntiin ovat liittyneet Tampere ja Helsinki. Kurssit ovat kasvattaneet suosiotaan kohtuullisen hintansa ja tasokkaan opetuksensa ansiosta, josta vastaavat pääosin nykyiset ja vanhat Artiklalaiset.

Kasvavan yhdistyksen tarpeisiin kuului myös illanviettopaikka. Tästä syystä Artikla vuokrasi ensimmäiset toimitilansa entisen ravintola Tivolin alakerrasta vuonna 1981. Noin 100 neliöinen tila oli toimittanut siihen asti pommisuojan virkaa Suomen Pankin toimitilojen alla ja juuri sijaintinsa puolesta sitä alettiin kutsua Montuksi. Luovuttaessa Montusta 1994 tilalle hankittiin ensimmäinen ikioma toimitila vanha rintamamiestalo osoitteesta Huvilatie 13. Toimitila oli kolmikerroksinen, väriteemaalle uskollisena Bolognan punainen ja sen erikoisuutena on mainittu parveke, joka sijaitsi sisäänkäynnin yläpuolella, jotta Artiklalaiset eivät olisi jääneet rehtoria huonommaksi. Huvilatien valtakautta kesti aina vuoteen 2002 saakka, jolloin talo jouduttiin purkamaan. Artiklalaiset viihtyivät väliajan vuokralla lähellä Tivolia, kunnes vuonna 2004 löytyi toimitila osoitteesta Hallituskatu 26. Hallituskadulta muutettiin vuonna 2013 nykyiselle Toipparille Aittatie 3:een, jossa noin 250 neliön toimitila ja alakerran saunatilat pystyivät vastaamaan Artistien tilatarpeisiin. Toippari elää ja kukoistaa vielä nykyäänkin.

Yhdistyksen historiaan ja nykyisyyteen kuuluu myös Digesta-lehti, joka on toiminut Artikla ry:n ja sen jäsenten äänenkannattajana jo vuodesta 1980. Lehti on siis jo lähes yhtä vanha kuin kuin edeltäjänsä muinaisten roomalaisten Corpus Iuris Civiliksen yksi olennainen osa. Digesta on kokenut monia vaiheita ollen jo hetken hiipuneena 1980-luvun lopulla. Tällä hetkellä lehti elää kukoistuskautta voiden paremmin kuin koskaan.

Artiklan historiaan kuuluvat luonnollisena osana tapahtumat, joista useita on vietetty jo vuosikymmeniä. Professori Saarenpään vuonna 1991 alulle panemat ja sittemmin Juha Karhun vuonna 1999 jatkamat Kaamosluennot ovat edelleenkin yksi Artistin vuoden ehdottomista kohokohdista. Levillä järjestettävät luentoja ja illanviettoa sisällä pitävät juhlat ovat keränneet matkan varrella mukaansa monia nimekkäitä luennoitsijoita.

Nykyään yli 1200 ihmistä eri puolilta Suomea (ja toisinaan ulkomailta asti) yhteen keräävä Poronkusema järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1991. Mikään ei ole suurta aluksi, mutta Poronkusema on hyvä esimerkki siitä, mitä oma-aloitteisuudella ja innovatiivisuudella voidaan saavuttaa. Tällä kertaa tuloksena oli legendaarinen Pohjois-Suomen suurin opiskelijatapahtuma.
Yhteistyösuhteita Pohjoismaihin on vaalittu vuodesta 1995 alkaen, jolloin Tukholman kv-viikon yhteydessä Artikla liittyi Nordiska Sekretarietiin. Onpa Artiklassa ollut kyseisen järjestön presidentuurikin vuosina 1996-1997.

Artikla eli myös ajan hermolla siirryttäessä internet-aikakauteen omistaen ensimmäiset internet-sivustonsa vuonna 1995 ja kerrotaanpa puheenjohtajan kantaneen matkapuhelinta jo vuodesta 1994 alkaen.

Aikajana